Studeer/leer tips

7 Feb

leren

Jullie kennen het vast allemaal wel… De leraren geven op het laatste moment nog enorme bergen huiswerk op, en jij hebt weinig tijd… Of je hebt binnenkort proefwerkweek waarvoor je enorm veel moet leren. Ik ken het zelf ook, en ben gelukkig net weer van mijn proefwerkweek af. Maar omdat ik weet hoe moeilijk het kan zijn, geef ik jullie vandaag wat tips!

Begin op tijd
Natuurlijk is het niet altijd mogelijk, maar op tijd beginnen is echt ontzettend handig. Natuurlijk heb je dit al zo vaak gehoord, maar dat is omdat het ook echt werkt! Zelf leerde ik ook altijd pas een dag van te voren, maar ik merk dat wanneer ik eerder begin, ik de stof echt beter begrijp. Je maakt het zo makkelijker voor jezelf, en in verhouding ben je minder lang bezig. Iedere dag een stukje, en zo heb je in een paar keer een half uurtje leren dat moeilijke hoofdstuk zo in je hoofd!

bureau

Schrijf samenvattingen
Wat mij heel erg heeft geholpen, is om samenvattingen te schrijven over de leerstof. Zo weet ik bijvoorbeeld dat er een proefwerkweek aan zit te komen. Ik ga dan bij de docenten na wat de leerstof is, en begin alvast met samenvattingen maken. Zo kun je de samenvattingen verdelen over de tijd die jij nodig dekt te hebben. Dit scheelt je in de proefwerkweek echt ontzettend veel tijd. Je hebt de stof namelijk al een keer goed bestudeerd, en hebt het daarom al deels geleerd. Natuurlijk moet je het nog wel goed doornemen, maar je kunt je ook goed concentreren op de dingen die jij lastig vind. Ook kun je al ruim van te voren anderen om hulp vragen als je iets niet snapt, in plaats van dat je de laatste dag voor je toets nog enorm zit te stressen.

Maak aantekeningen
Goed opletten in de les is natuurlijk erg belangrijk, maar niet alles wat de leraar zegt onthoud je. Daarom is het handig om aantekeningen te maken. Zo kun je later voor je toets nog eens goed kijken wat de leraar allemaal heeft verteld, want dit zijn meestal de belangrijkste punten en komen ook zeker terug in de toets.

aantekeningen

Bewaar en orden je spullen
Veel mensen denken als een toets geweest is dat ze hun samenvatting wel weg kunnen gooien. Doe dat nooit! Soms worden er later toetsen gegeven over dezelfde stof, en dan kun je weer helemaal opnieuw beginnen. Bewaar al je samenvattingen bij elkaar, zodat je altijd weet waar je moet zoeken. Zelf heb ik een 23-rings map voor mijn schoolwerk. Hierin heb ik tabbladen voor ieder vak (gewoon simpele van de HEMA), waar ik vooraan de samenvattingen stop, en daarachter de opdrachten die we moeten maken. Eens in de zoveel tijd haal ik de opdrachten uit de map, en stop deze in een andere die ik thuis bewaar. Zo kan ik ze altijd terugvinden als ik ze nodig heb, maar hoef niet alles mee te sjouwen in mijn schooltas.

Opgeruimde werkplek
Zorg ervoor dat de plek waar je gaat zitten leren opgeruimd is. Zelf heb ik ook vaak een erg rommelige kamer, om over mijn bureau maar niet te praten. Maar wanneer ik weet dat ik proefwerkweek heb, dan ruim ik mijn bureau op. Wanneer je veel spullen hebt waardoor je afgeleid kunt worden dan wordt je daar ook door afgeleid. Zorg er dan ook voor dat je je mobiel of uit hebt staan, of op trillen en dat mensen weten dat je niet gestoord wilt worden. Zeg dit ook tegen je ouders, zodat ze niet alsmaar binnen komen vallen. Het is echt niet erg om je even af te zonderen als je je moet concentreren, dat begrijpen ze echt wel.

keep calm and study on

Ontspan
Het klinkt misschien een beetje raar, maar je moet ook ontspannen als je leert. Ik weet nog dat ik vroeger op de basisschool altijd ontzettend aan het stressen was als we reken huiswerk hadden. Ik was nooit goed in rekenen en zat dan letterlijk huilend van de stress mijn huiswerk te maken samen met mijn moeder.
Tijdens het leren moet je je natuurlijk concentreren op je leerwerk, maar als je nou merkt dat je concentratie echt nergens te vinden is: ga even wat anders doen. Doe dit natuurlijk wel gecontroleerd, laat het niet zo zijn dat je gelijk uren iets anders gaat doen. Wissel het af door bijvoorbeeld 1 uur leren, 0,5 uur wat anders doen, 1 uur leren, 0,5 uur iets anders doen. Op deze manier hebben je hersenen ook de tijd om de stof in zich op te nemen en leer je het dus uiteindelijk beter.

Hopelijk hebben jullie wat aan deze tips gehad! Natuurlijk zijn het tips die mij goed helpen, en kan bij jou heel iets anders werken. Probeer het gewoon uit, en onthoudt dat je ook af en toe even rust moet nemen 😉

Geef een reactie

